fredag 31. juli 2009

Ruskevær


Det er skikkelig elendig vær om dagen - og i går var det spesielt ille. Da var det bare å dra ut kontakter til modem, data, tv osv. Man får ta sine forholdsregler.

Men da jeg satt her og leste og slappet av pga. det dårlige været, kom jeg på noe farmor pleide å si : "Det er fint vær ute til å være inne i". Og det er jo helt sant :o)

Farmor var min nærmeste nabo da jeg vokste opp, og jeg har sovet over mange ganger hos henne. Både alene og sammen med stesøster eller kusiner. Og da husker jeg at jeg våknet opp til lukten av nytrukket kaffe - og knitringen fra Aftenposten. Farmor satt med den digre avisen over hele kjøkkenbordet og leste.

Og vi pleide å få velling til frokost. Og andre ganger vi var på besøk, fikk vi sjokoladepudding og vaniljesaus. Hun hadde alltid det i kjøleskapet. Og hun hadde skuffer under overskapene på kjøkkenet - med mel og andre ting, deriblandt makaroni. Og jeg og de andre barna i familien synes det var så stas og få ta en håndfull makaroni fra skuffen og bare knaske på.

Dessuten hadde hun en hel haug med forklær. Og vi lagde hus av spisestuen hennes. Snudde stolene og satt dem med setet utover, og ryggen lent inn mot bordet. Og så knøt vi forklær rundt stolbena. Under bordet satt vi og fniste og lo.

Hun hadde også en stor kaffeboks full av knapper. Og den fikk vi lov til å helle ut på gulvet. Vi lagde veier gjennom knappene. Og det var så stas å få se på - og ta på dem. Kjenne på mønster, se på de forskjellige fargene.

Vi hadde det utrolig koselig og morsomt med de enkleste ting. Vi trengte ikke en haug med moderne leker for å ha det gøy.

Så selv om været er dårlig, finnes det mange muligheter til å gjøre andre ting. I dag foretrekker jeg nok å sitte i godstolen med et strikketøy eller god bok i stedet for å krabbe rundt på gulvet og leke med knapper........... :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar